Bouwlogistiek 4C

27 april 2021

Slimme bouwlogistieke concepten in de praktijk (TNO) Onderzoek duurzame bouwlogistiek Afgelopen jaren is er in verschillende projecten onderzoek gedaan naar duurzame bouwlogistiek. Hieronder worden een aantal van deze projecten kort toegelicht. 4C in Bouwlogistiek: 4C staat voor Cross Chain Control Center. In het onderzoeksproject zijn bij twee concrete bouwprojecten van respectievelijk TBI (Hotel Amstelkwartier) en […]

Tijd om uw kantoorgebruik te herzien

23 maart 2021

De gedwongen overstap naar thuiswerken was misschien een grote uitdaging aan het begin van de pandemie, maar na ongeveer een jaar ervaring in deze situatie zegt 77% van de CEO’s in de toekomst meer gebruik te zullen maken van digitale samenwerkings- en communicatiemiddelen. Hierdoor kunnen medewerkers ook vaker vanuit huis werken. Elke organisatie moet de […]

DAILY STAND UP MEETING

3 maart 2021

De standup meeting or daily standup meeting genoemd, is een dagelijkse bijeenkomst van het team van maximaal 15 minuten. Het is belangrijk dat deze tijdsduur nooit overschreven wordt. Het doel van de daily standup meeting is om werkzaamheden op elkaar af te stemmen en een plan te hebben voor de komende 24 uur. De tijd […]

Visueel management

3 maart 2021

De juiste omgeving creëren Lean Visual Management is gebaseerd op communicatie, waarbij teams samenwerken om duidelijke gedeelde doelen te bereiken. Vervolgens werkt Lean Visual Management het beste als: • Er bestaat een samenwerkingsvorm die verbetering bevordert • Leiderschap stimuleert en toont samenwerking aan • Incentives zijn gericht op het verbeteren van het algehele resultaat • […]

Comfort zones

1 maart 2021

“Niet omdat de dingen moeilijk zijn, durven wij niet, maar omdat wij niet durven zijn de dingen moeilijk”. 1. Groen is de comfortzone. Hier voel je veiligheid en kun je volledig ontspannen. 2. Geel is de stretch zone. In dit gebied zet je kleine stapjes buiten je comfortzone om jezelf uit te dagen te groeien […]

Veranderingsmanagement

17 januari 2021

De veranderingsmatrix is ontwikkeld als een manier om het proces van complexe verandering in een educatieve omgeving te conceptualiseren, en om degenen die betrokken zijn bij het implementeren van verandering te helpen om zowel het proces als de manieren te begrijpen waarop hun reacties op verandering begrepen kunnen worden. In termen van het bovenstaande model […]

Omgekeerde piramidestructuur

17 januari 2021

Omgekeerde piramidestructuur De omgekeerde piramidestructuur erkent dat elke organisatie bestaat om haar klanten te bedienen. Zonder klanten is er geen omzet, en zonder omzet is er geen bedrijf. In ruil voor inkomsten wordt van de organisatie verwacht dat zij specifieke en algemene diensten levert. De mensen die het meest geschikt zijn om klantvereisten te identificeren […]

Kaizen teams

17 januari 2021

Lean proefprojecten / Kaizen Teams Proefprojecten zijn een goede manier om mensen in de organisatie die de Lean-filosofie omarmen en voor hen het experimenteren met vallen en opstaan de juiste manier is om oplossingen te bedenken. Proefprojecten werken het beste wanneer de eerste wordt gemaakt door een lokale manager die een voorvechter is van het […]

Value Stream Mapping

8 januari 2021

Laten we 2021 beginnen met een kritische blik op onze manier van werken, en onthoud dat het niet slim is om procedures te optimaliseren die u helemaal niet nodig hebt. Gebruik value stream mapping om te zien waar u de processen kunt vereenvoudigen! Wat ziet u en trekt uw aandacht als u op de werkvloer […]

Lean in de bouw

16 januari 2021

Naast het steeds verder vervolmaken van het BIM-model en 3D scannen is ook het bouwen volgens de lean-filosofie een niet weg te denken ontwikkeling. Lean in de bouw betekent werken aan waarde en het voorkomen verspilling tijdens het bouwproces. Plannen volgens Lean betekent bijvoorbeeld dat een volgende bouwactiviteit pas wordt uitgevoerd als de vorige daarom […]