‘Wij leveren kwaliteit.’

Wij leveren kwaliteit.

Welk bedrijf in de bouwwereld zegt dat nou niet?  En logisch, het zou gek zijn als we geen kwaliteit zouden leveren. Ongetwijfeld maken we het ook allemaal waar, die belofte van kwaliteit. Toch zijn de faalkosten op projecten nog altijd onnodig hoog.

Samenwerking biedt uitkomst, daar zijn we het allemaal over eens. Maar is de manier waarop we nu samenwerken goed genoeg?

Want we doen allemaal onze stinkende best om alles goed met elkaar af te spreken vooraf en gedurende het project, maar ondertussen focussen we in de meeste gevallen nog steeds alleen maar op onze eigen werk. Als we dat maar goed afleveren is het goed.

Hierdoor bannen we fouten en faalkosten niet uit een project. Het is zo langzamerhand wel tijd dat we eens echt met elkaar te gaan samenwerken.

Projecten waarbij voorafgaand tot in detail in een bestek is vastgelegd wat er hoe moet gebeuren maken is de kans groot dat de faalkosten op de loer liggen. De partij die het bestek schrijft kan onmogelijk van alle specialisaties grondige kennis hebben die hiervoor nodig is.

Beter zouden we vroegtijdig met alle betrokken partijen om de tafel gaan. Zodat we allemaal meedenken over het proces, de werkwijze, de volgorde van het werk en de slimme oplossingen daarin. Dan weten we ook beter hoe we rekening kunnen houden met elkaar, en elkaar kunnen waarschuwen als werkzaamheden dreigen fout te gaan.

Hiervoor is vertrouwen nodig in de samenwerking en dat krijg je als je elkaar leert kennen doordat je vaker met elkaar samengewerkt. Door deze manier van samenwerking ontstaat er een mentaliteitsverandering en ga je van “eigen focus” naar ‘werkelijk samenwerken’.

Daarmee kunnen we het proces denk ik niet alleen efficiënter, sneller en beter maken, we maken het ook nog eens veel leuker